[email protected] | 073 522 93 60

Persbericht: De Sustainable Development Goals ook in de MVO-balans

Rotterdam, 22 augustus 2017

De 17 Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties zijn een mooi richtsnoer voor Duurzaam Ondernemen. Ondernemers kunnen ook veel bijdragen aan deze doelen. Stimular heeft de VN-doelen daarom toegevoegd in de MVO-balans [http://www.mvo-balans.nl/]. Hiermee verwachten we de SDGs bekender te maken en kunnen bedrijven bij het kiezen van hun MVO-doelen de Sustainable Development Goals [http://www.sdgnederland.nl/] als inspiratie gebruiken.

image006MKB Servicedesk concludeerde recent uit een onderzoek onder ruim 600 MKB-ers dat ruim 8 op de 10 Nederlandse MKB-ondernemers niet precies weten wat de Sustainable Development Goals (SDGs) zijn, of zelfs helemaal geen idee hebben. De ondervraagde ondernemers kregen daarna een overzicht van de verschillende goals. Toen gaf 80 procent van de ondervraagden aan binnen vijf jaar een of meer doelen in hun bedrijfsplannen te willen verwerken.

De MVO-balans van Stichting Stimular is het instrument waarmee een ondernemer in een handomdraai zijn eigen dashboard voor MVO samenstelt. De MVO-balans bevatte al een etalage van meetbare MVO-indicatoren ingedeeld in de kernthema’s uit ISO 26000. Stimular heeft nu ook de Sustainable Development Goals als indeling toegevoegd image008[https://tool.mvobalans.nl/handleiding/profielen-gebruiken/] . Dit maakt het voor ondernemers makkelijk te selecteren aan welke VN-doelen het bedrijf kan bijdragen, bijvoorbeeld aan de verbetering van het onderwijs of de voedselvoorziening.

In de MVO-balans kan een bedrijf zijn eigen MVO-thema’s en MVO-indicatoren selecteren. De gebruiker kan daarna zijn MVO-balans nog helemaal op maat maken door de indicatoren (titel, toelichting, eenheid) en ambities (doellijn) aan te passen.

Vestiging Den Bosch

Tony van der Geld